Koka griešana pēc skaitļiem ar Mike Davies Akantu paneļi |
|
Lūdzu, ievērojiet sešu svarīgāko tehniku apmācību vai noskatieties DVD “Pamatprasmes”, lai uzzinātu par drošību un tehniku.
Sweep Profile Reference Chart
|
|
.png)
|
|
Akantusa panelis Akantusa lapa neapšaubāmi ir visplašāk izmantotais augu motīvs dekoratīvajā mākslā. Tās izcelsme meklējama senajā Romas un Grieķijas impērijā, un tā ir izsekojama līdz pat 5. gadsimtam pirms mūsu ēras. Acanthus Mollis (Foto 1) ir Vidusjūras reģiona augs, kas pazīstams arī ar vairākiem citiem nosaukumiem, piemēram, lāča bikses vai lāča ausis. Grieķu, romiešu, bizantiešu un gotikas mākslā tas tika stilizēts dažādos veidos un kopš tā laika tiek izmantots nemainīgi. Foto 2, 3 un 4 rāda piemērus, kā akantu lapa ir stilizēta un izmantota kokgriezumos. Šie piemēri ir no mana pasniedzēja darbnīcas, kurā ir saglabāti daudzi skaisti paraugi, lai atgādinātu studentiem par standartiem, uz kuriem viņš vēlējās, lai mēs tiektos. Renesanses laikā un klasiskās romiešu un grieķu dekoru atdzimšanas periodā akantusa lapa atgriezās savā iecienītākajā formā, un tā izplatījās visur, kur tika pieņemti Eiropas gaumes. Lapas bieži var redzēt izgrebtas akmenī, lai rotātu ēkas pilsētās, īpaši 18. gadsimtā. Šo dekoru fotogrāfijas var būt vērtīgs iedvesmas avots, izstrādājot savus dizainus.
Akanta zīmēšana Lai gan zīmējumā lapa var izskatīties kā ļoti iespaidīgs mākslas darbs, tā ir veidota loģiskā posmu secībā, ievērojot dažus vienkāršus noteikumus. Ir ļoti svarīgi izprast šos pamatprincipus, kas savukārt tiks atkārtoti kokgriezumos. Sāciet akantu lapu ar galveno līniju, kas kļūs par centrālo stumbru un attēlos lapas virzienu (2. un 3. att.). Šī līnija veido vissvarīgāko daļu no visas ilustrācijas, un visām pārējām līnijām ir jāplūst uz to graciozā līknē. Akantusa lapa veidojas no vairākiem sadalījumiem, no kuriem pirmais redzams 4. attēlā, kas ilustrē lapas pamata formu. Pazīstamā lapas forma ir sadalīta trīs daļās. Pievērsiet uzmanību tam, kā katra daļa ir proporcionāla lielākajai daļai centrā un divām mazākajām daļām abās pusēs. Pievērsiet uzmanību arī tam, kā katra līnija plūst uz centru, kas ir ļoti svarīgi, lai lapa izskatītos pareizi.
|

Projekts – akantu paneļi
.png)
Foto 1. Akantu lapas
|
|
Divas apmācības jomas Mācoties kokgriešanu, ir divas atšķirīgas apmācības jomas. Pirmā joma ir pamata prasmes (tehnikas), bet otrā – temats. Pamata prasmes ir sākumpunkts, no kura jāuzsāk apmācība topošajam kokgriezējam. Jūs koncentrējaties uz to, kā pareizi turēt instrumentus un kā tos vienmēr kontrolēt. Jums jākļūst par meistaru, kas spēj izveidot un uzturēt asu kā nazi, kā arī apgūt citas būtiskas prasmes. Pēc šo prasmju apguves tās var piemērot jebkuram priekšmetam. Priekšmets ir pats izveidojums, un tas piedāvā bezgalīgas iespējas.
Mana specialitāte ir klasiskā ornamentika. Tas prasa klasiskās arhitektūras un mēbeļu stilu izpēti dažādos vēstures periodos. Citi kokgriezēji specializējas tādās jomās kā anatomijas, savvaļas dzīvnieku izpēte vai, kā šajā apmācībā, kokapstrāde. Neatkarīgi no priekšmeta, ir nepieciešamas tās pašas pamata prasmes, un tieši šeit Carving by Numbers sistēma ir atradusi savu nišu. Visos manos kokgriezuma semināros es mācu sešas nozīmīgākās tehnikas. Līdz ar tehniku apguvi, jums ir jāpārliecinās, ka jūsu instrumenti ir asināti kā žilbinoši. Griešana ar neasiniem instrumentiem ir bezjēdzīga nodarbe, kas var novest tikai pie vilšanās. Ar asiem instrumentiem jūsu instrumenti viegli slīdēs pa koksni. Šīs tehnikas var atrast speciālās apmācībās vai noskatoties DVD ar pamata prasmēm. Plānojot kokgriešanas/griešanas projektu Pirms dekorēt grieztu detaļu ar kokgriešanu, ir svarīgi apsvērt vēlamo rezultātu. Tālāk ir sniegti piemēri, kā kokgriešanu var iekļaut virpošanā: • Virpošana var kalpot kā platforma, uz kuras izcelt kokgriešanu (5. attēls). • Virpošana var būt kokgriešanas šablons, bet virpošanas forma galīgajā kokgriešanā būtībā pazūd (3. un 4. attēls). Šeit sagatave tika griezta, lai iegūtu apaļu ārējo formu un saulespuķes centru, bet turpmākā kokgriešana noņēma lielāko daļu sākotnējās grieztās formas. • Kokgriešana var tikt izmantota, lai izceltu un definētu grieztās formas skaistumu (6., 7. un 8. attēls).
|
.png)
Foto 2. Akanta reljefa griešana
.png)
Foto 3.
.png)
Foto 4. Akanta lapas izgrebtas uz kolonnas kapiteļa

2. attēls. Akantu lapa vienmēr jāveido, pamatojoties uz primāro līniju izkārtojumu (augšā).
.png)
3. attēls. Akantu lapa vienmēr jāveido, pamatojoties uz primāro līniju izkārtojumu (augšā)
.png)
4. attēls.

5. attēls. Lapu var sadalīt mazākās daļās primārās formas robežās.

6. attēls. Lapas tālāka sadalīšana

7. attēls. Dizains, kas balstīts uz sekciju sadalīšanu trīs daļās
|
|
5. attēlā redzams dizains, kas tagad sastāv no septiņām sastāvdaļām. Pirmā un lielākā daļa ir sadalīta trīs daļās, bet mazākās daļas abās pusēs ir sadalītas uz pusēm. Ņemiet vērā, ka augšējai lapai vienmēr jābūt sadalītai trīs daļās. Atkal novērojiet, ka visas līnijas ir novilktas uz centrālo līniju, un sastāvdaļa ar trīs daļām veido jaunu primāro formu. 6. attēlā redzams, ka lapas daļas ir sadalītas vēlreiz. Augšējā lapa ir sadalīta trīs daļās, bet divas mazākās daļas abās pusēs ir sadalītas divās daļās. Pievērsiet uzmanību tam, kā jaunie detaļas ir zīmētas iekšpusē, lai nemainītu pamata ārējo formu. Tas ļauj sadalījumam izskatīties vizuāli pareizam, radot iespaidu, ka komponenti pārklājas, kas palīdz perspektīvai un rada trīsdimensiju izskatu. 7. attēls parāda, ka lapas izveide ar daudzām daļām, kas sadalītas trīs daļās, ir pievilcīga iespēja. Pamata ārējā forma joprojām ir tieši tāda pati kā iepriekšējos dizainos, katra iekšējā līnija plūst uz centrālo stumbru. Katra trīs daļu grupa veido savu primāro formu un nepieciešamības gadījumā var tikt sadalīta vēl vairāk. 8. attēlā redzams nepareizi izstrādāts lapas dizains. Augšējā lapa ir sadalīta trīs daļās, bet divas sastāvdaļas abās pusēs ir sadalītas divās daļās. Problēma ir tāda, ka arī pārējās apakšējās sastāvdaļas ir sadalītas divās daļās, kā rezultātā lapa izskatās neveikli. Noderīgs padoms ir izvairīties no divu divdaļīgu elementu zīmēšanas blakus. Kopsavelkot, var redzēt, ka dizainu vienmēr jāsāk ar centrālo līniju (2. un 3. att.), pievienojot citas līnijas sarežģītākiem lapām. Pēc tam aizpildiet lapas dekoru, ievērojot vadlīnijas un atceroties, ka visām līnijām jāplūst uz centrālo stumbru (4.–7. att.).
|

Foto 8. Nepareizi izstrādāta akanta lapas piemērs

Foto 9. Visām līnijām jāplūst uz katras lapas centru
|
|
Lai uzzinātu par drošību un saņemtu padomus par tehniku, skatiet sešu svarīgāko tehniku apmācību vai noskatieties DVD “Pamata prasmes”.
|
Projekts – akantu paneļi Šis projekts iepazīstina ar visbiežāk izmantoto un tradicionālo lapu dekorēšanas veidu. Tā rezultātā tiek izveidots pievilcīgs paneļu kokgriezums, ko var izmantot daudzveidīgi. Piemēram, krēslu atzveltnēs, lādīšu sānos, skapju durvīs, rotaslietu kastīšu vāciņos un pat stilīgos sienu dekoros. Šeit redzamais akantu lapu rotājums ir diezgan vienkāršs, bet, kad būsiet apguvis lapu dizaina principus, to varēsiet padarīt sarežģītāku un izmantot gandrīz jebkuras virsmas rotāšanai, gan plaknēm, gan izliektām virsmām. Nokopējiet vai pārzīmējiet 10. attēlu mērogā. Katram kvadrātam jābūt 20 mm lielam. Šis izmērs ir izvēlēts, lai būtu vieglāk strādāt ar standarta kokgriešanas instrumentiem, kas tiek izmantoti šajā apmācību sērijā un parādīti 1. attēlā. Kad būsiet iepazinušies ar dizainu, varat palielināt vai samazināt rakstu, lai tas atbilstu jūsu projekta konkrētajām prasībām. Zīmējumā ievērojiet, ka visas līnijas, kas veido lapu ārējās malas, iziet no centra uz ogu. 9. attēla kreisajā pusē redzams, kā dizains ir pareizi uzzīmēts, visas līnijas iziet no katras lapas centra. Labajā pusē zīmējums ir nepareizs, parādot, ka dizains var izskatīties nelīdzsvarots, ja katras daļas līnijas neplūst vienmērīgi uz katras lapas centrālo līniju.
.png)
Foto 5. Cieta kartona šablona atvieglo dizaina pārnešanu uz koka
.png)
Foto 6. Ievietošana V līnijā ap romba formu
.png)
Foto 7. Ievietošana akantu lapas kontūrā

10. attēls.
.png)
Foto 8. Lapas dizaina noteikšana no malas, izmantojot nošķērumus
.png)
Foto 9. Četru acu izgriešana dizainā, izmantojot instrumentu Nr. 4
.png)
Foto 10. Izmantojot instrumentu Nr. 3, noņemiet acs vidu
|
|
Atzīmējiet dizainu, ieskaitot iekšējās līnijas, uz koka. To var izdarīt, izmantojot karbonpapīru. Ja plānojat izgriezt vairākus motīvus, ir lietderīgi izgatavot trafaretu no stingras kartītes, kā parādīts 5. attēlā. Šim projektam esmu izmantojis sarkankoku, bet jebkurš piemērots kokmateriāls būs piemērots. Ar griešanas instrumentu Nr. 8 (sk. 1. attēlu) izveidojiet V veida līniju ap romba formas akantu lapu apmali. Rūpīgi nostipriniet griešanas instrumentu, lai izvairītos no nevēlamas slīdēšanas (6. attēls). Ievietojiet akantu dizaina kontūru un centrālo ogu, izmantojot dažādus griešanas instrumentus no jūsu komplekta. Šajā posmā ir nepieciešams tikai atzīmēt koka virsmu (7. attēls). Nākamais uzdevums ir izveidot lapu dizainu no apkārtējā koka, radot ilūziju, ka motīvs ir novietots uz iepriekš izgrieztiem noapaļojumiem. Izmantojot instrumentu Nr. 1, uzmanīgi nogrieziet līdz iepriekš iezīmētajām līnijām. Darba gaitā pakāpeniski padziļiniet griezumus, nodrošinot, ka fasētas malas virsma ir pilnīgi taisna (8. attēls). Izveidojiet četras aciņas (9. attēls), radot iespaidu, ka lapu daļas pārklājas. Tas palīdz radīt dziļuma un trīsdimensiju izskatu. Ar instrumentu Nr. 4 izveidojiet griezumu, kas ved uz vietu, kur atradīsies katra acs. Grieziet uz to un noņemiet nelielu koka gabalu ar instrumentu Nr. 3 (10. attēls). Turpiniet noteikt acu formas, izmantojot formas caurumu izveidošanas instrumentu (11. attēls). Šos caurumotājus var izgatavot, vienkārši nofīlējot naglas galu vai stieņa daļu līdz vēlamajai formai. Pēc tam varat izmantot caurumotāju, lai iztīrītu padziļinājumu formas. Šī metode ir daudz vienkāršāka nekā mēģināt pilnībā iztīrīt acis ar asiem instrumentiem. Izmantojiet instrumentu Nr. 3, lai izveidotu četrus apļus, kas atrodas diagonālajā malā (12. attēls). Ar instrumentu Nr. 2 noapaļojiet koksni ap apli, veidojot ogu. Ir svarīgi, lai netiktu bojāts apļa ārējais perimetrs (13. attēls). Ar instrumentiem Nr. 4 un Nr. 5 nogrieziet uz leju virzienā uz lielāko ovāla formas rombu lapas dizaina centrā. Padziļiniet rombu apjozošo rievu aptuveni 5–7 mm dziļumā un noņemiet atliekas.
Cenšaties nodrošināt, lai romba sienas būtu vertikālas attiecībā pret koka virsmu. Tas nodrošinās, ka romba apakšējā daļa paliks tāda pati kā augšējā (14. attēls). Ar instrumentiem Nr. 4 un Nr. 5 noapaļojiet rombu, lai izveidotu ogu centrā. Pārliecinieties, ka griešanas instruments ir stabili nostiprināts, un izmantojiet piesitīšanas tehniku (15. attēls — šajā brīdī es jau biju pārcēlies uz nākamo posmu, tāpēc daži lapu gabaliņi ir izgriezti). Izmantojiet instrumentu Nr. 4, lai izgrieztu lapu formas starp katru līniju, virzoties uz iekšpusi uz centrālo ogu (16. attēls). Grieziet sekli tur, kur līnijas ir tuvu viena otrai, un dziļāk tur, kur tās ir tālāk viena no otras.
|
.png)
Foto 11. Ar pašdarinātiem caurumotājiem ir vieglāk iztīrīt mazās acs atvērumu padziļinājumus
.png)
Foto 12. Ievietošana četros apļos malā ar instrumentu Nr. 3
.png)
Foto 13. Ogas veidošana ar instrumentu Nr. 2
.png)
Foto 14. Vidējās ogas noteikšana
.png)
Foto 15. Centrālās ogas noapaļošana
.png)
Foto 16. Lapu izgriešana
|
Foto 17. pievērsiet uzmanību tam, kā lapas šķietami krīt viena uz otras, ko pastiprina acs. Daļai sākotnējo zīmējumu jāpaliek redzamiem, veidojot izciļņus vai augstākos punktus, kas plūst uz centrālo ogu. Atcerieties, ka darba laikā griešanas instrumenti ir jāpārvieto. Atlikušās plaknās daļas sadaliet ar jaunām zīmuli līnijām, nodrošinot, ka arī tās plūst uz centrālo ogu (18. attēls). Izgrieziet koksni starp līnijām ar instrumentu Nr. 3, veidojot vēl vienu virsmu līniju kopumu, kas plūst uz centru (19. attēls). Viegli noslīpējiet gatavo rotājumu, uzmanoties, lai neapaļotu detaļas. |
.png)
Foto 17. Lapu pārklāšana
.png)
Foto 18. Pārējās lapas iezīmēšana ar zīmuli
.png)
Foto 19. Griežot pēdējās lapas, no akanta izgriežot visas līdzenās vietas
|
Comments (0)